MENULIS AKSARA JAWA
4.5 Menulis kalimat berhuruf Jawa dengan menerapkan pasangan
PERTEMUAN 1
Sugeng enjang para siswa…
Sugeng pepanggihan malih ing pembelajaran Bahasa Jawa Edisi BDR ing wulan
Oktober iki.
Ayo kita kabeh tansah muji syukur marang Allah SWT ingkang paring kanugrahan
marang kita saengga kita bagas waras bisa sinau bebarengan ing dina iki. Aja
bosen-bosen nambah kawruh lan ilmu sebab kuwi mengko sing bisa dadi sangune
kita kabeh kanggo ngadhepi masa depan.
Durung suwe bocah-bocah maca crita rakyat Ajisaka sing paragane nyipta
aksara Jawa. Ing dina iki para siswa sinau bareng nulis aksara Jawa sing paling
sederhana. Ibu nganggep para siswa kabeh isih nol nggih…dadi sinaune saka awal
banget. Mula sing jaman SD durung bisa, saiki enggal nututi kancane ben
bareng-bareng bisa kabeh.
Aksara Jawa cacahe ana 20.
HA NA CA RA KA
DA TA SA WA LA
PA DHA JA YA NYA
MA GA BA THA NGA
Delengen ing ngisor iki wujude aksara Jawa cacah 20 :
Ing dhuwur iku wujude aksara Jawa sing isih asli utawa diarani aksara
nglegena.
Sanajan isih asli, aksara mau wis bisa dienggo nulis tembung sing
sederhana, contone:
Kuwi mau tuladha tembung-tembung sederhana sing bisa ditulis nganggo
aksara nglegena.
Saliyane kuwi uga ana lambang-lambang sing gunane kanggo nulis tembung
utawa kata sing swarane saliyane a yaiku swara i, u, e, o. Delengen wujud lambange kaya ing ngisor iki :
Kaya ing dhuwur iku lambange sandhangan aksara jawa. Cara nganggo ing
panulise delengen tuladha ing ngisor iki:
Saiki apa tugase bocah-bocah apa?
TUGAS
SISWA
1.
Tulisen tembung-tembung
basa Jawa sing bisa ditulis nganggo aksara nglegena ( kabeh munine a ,
delengen maneh tuladha ing dhuwur) jumlahe 10 wae.
2. Tulisen tembung-tembung basa Jawa sing munine campuran, maksude ora a kabeh, nanging uga i, e, u, o. Jumlahe uga 10.
Ditulis sing jelas lan rapi ing kertas folio, mengko dina Senin dikumpulake ing sekolahan, ing mejane Bu Astu, ing Ruang Guru.
Sugeng
makarya…
PERTEMUAN 2
Sugeng pepanggihan para siswa
Ayo muji syukur marang
Gusti Allah kang wis paring kanikmatan marang kita kabeh. Muga-muga kita tansah
diayomi, diparingi kesehatan lan kelancaran kanggo sinau bab aksara Jawa.
Minggu wingi kita wis
sinau nggunakake sandhangan swara. Ing dina iki kita sinau sandhangan pangkon, sandhangan layar, cecak, lan wignyan.
Sandhangan-sandhangan mau dienggo nalika kita nulis tembung (kata) sing ana huruf matine. Bocah-bocah kudu eling yen aksara jawa iku aksara urip, sebab mesti dibarengi huruf vokal a, i, u, e, o. Kaya tuladha iki:
Tapi akeh
tembung-tembung (kata-kata) liyane sing nggunakake huruf mati, tuladhane:
manut,
apik, sawal, waras
kenapa diarani huruf mati? Sebab ing huruf sing digaris ngisore iku ora dibarengi swara a, i, u, e, o. Huruf mati sing panggonane ing bagian
mburi, yen ditulis aksara Jawa carane yaiku nganggo tanda pangkon
Tuladhane yen ditulis aksara jawa bentuke ngene iki:
Ana
telu (3) huruf Jawa sing ora oleh
diwenehi tanda pangkon amarga huruf-huruf mau wis
duwe
bentuk mati khusus. Yaiku
r, h, lan ng
Wujude kaya iki:
Carane nganggo nulis kaya iki :
TUGAS SISWA
Saiki bocah-bocah latihan nulis tembung sing nganggo pangkon lan sandhangan layar, wignyan lan cecek!
Sadurunge nggarap tugas, tulisen dhisik materi ing dhuwur ing buku cathetanmu mapel Bahasa Jawa! Dieling-eling, cathetanmu dilengkapi kabeh, sebab mengko ing akhir pertemuan sadurunge PAS bukumu dikumpulake lan dibiji Bu Guru.
- Ing ngisor iki ana tembung jumlahe 20. Tembung-tembung mau dikelompokake, sing mengko ditulis nganggo pangkon ing kelompok A, dene sing ditulis nganggo layar/ wignyan/ cecek ing kelompok B. Carane milih dideleng wae huruf akhire.
seger lawas
walik buyut
terus gayung
lemah bayar
abang garis
larut cangkir
teguh malik
kuwat weruh
puyuh sebut
jenang babal
2. Tulisen nganggo aksara jawa sing trep ( sesuai) manut aturane. Kaya sing wis diterangke ing dhuwur ( endi sing nganggo pangkon, endi sing layar/ wignyan/ cecek )
3. Ditulis ing kertas folio, dikumpulake ing sekolahan dina Sabtu tanggal 17 Oktober 2020 paling awan jam 12.00 ing ruang guru, mejane Bu Astu.
4. Siswa sing minggu wingi garapane durung dikumpulake sisan saiki dikumpulake amarga wis telat banget supaya bijine ora kosong!
PERTEMUAN 3
Sugeng enjang para siswa
Sugeng pepanggihan malih ing pembelajaran Bahasa Jawa dina iki.
Ayo ngucapake puji syukur marang Gusti Allah sing wis paring kanugrahan marang kita kabeh saengga ing dina iki kita diparingi kesehatan lan kesempatan kanggo sinau bebarengan.
Para siswa, wis 2 minggu berturut-turut kita sinau nulis jawa. Sing aksara nglegena lan uga sing nganggo sandhangan. Akeh bocah sing wis pinter nanging uga ana sing durung paham. Saliyane kuwi uga akeh bocah sing durung ngumpulake. Ibu ngelingake supaya sing durung ngumpulake enggal-enggal nyusul supaya nilaine ora kosong.
Dina iki pembelajaran diterusake maneh, materine ngenani pasangan aksara jawa. Pasangan aksara jawa bentuke kaya iki :
Cara nganggo pasangan sabenere padha karo pangkon. Bedane yaiku
- Pangkon dienggo nulis tembung/kata sing ana huruf matine ing mburi/akhir
contone tembung : garis, luput, tugel
contone tembung : lampu , klapa , lancar
3. Dadi nalika nulis tembung utawa kata-kata sing ana huruf mati ing tengah, mula
huruf sing ana ing mburine difungsikan dadi pangkon kanthi cara diubah
bentuke dadi bentuk pasangane.
Supaya jelas, tontonen video iki !
https://www.youtube.com/watch?v=wzWw-_S7E7E
TUGAS SISWA
- Materi sing diparingke ibu guru dina iki ditulis ing bukumu ben ora lali.
- Tulisen tembung-tembung lan ukara ing ngisor iki manut cara sing diajarke bu guru, aja lali saben 1 aksara jawa ing bagian ngisore wenehana tulisan latine kanggo ngecek, apa tulisanmu wis bener? Apa wis lengkap?
- timba
- bantah
- kandel
- ganti
- siswa
- gampang
- tanduk
- palsu
- tembus
- pandhu
3. Digarap ing buku tulismu, terus disalin ing kertas folio salembar lan dikumpulake ing sekolahan, ing ruang guru, mejane Bu Astu ben ora ketriwal.
Komentar
Posting Komentar